HISTORIA

 

Historia zespołu sięga 1978 roku, kiedy to w nie istniejącym już dzisiaj klubie Zachęta powstał zespół pod nazwą Ragtime Capella (lub Ragtime Kapela), założony przez grającego na banjo Edwarda Wnęka. Nieocenionym źródłem inspiracji były wówczas coroczne (od 1973 r.) wycieczki na festiwale "Old Jazz Meeting - Złota Tarka", odbywające się w warszawskiej "Stodole", gdzie zawsze obecna była cała czołówka polskiego jazzu tradycyjnego, a nie brakowało też gwiazd jazzu europejskiego i amerykańskiego.

    

 

Nie bez znaczenia dla rozwoju zespołu była bliskość Krakowa, z czterema zespołami tradycyjnymi (Jazz Band Ball Orchestra, Old Metropolitan Band, Beale Street Band, Swing Orchestra Cracow).

W pierwszych latach stylowy ragtime wykonywał na fortepianie  Krzysztof Ożga. Z biegiem czasu RK bardzo konsekwentnie rozszerzała swój skład instrumentalny: od kwartetu 1978 (p, tu, tarka/dr, bjo) do nonetu 1985-89 (do pierwotnego zestawienia dodano fl, viol, cl, tp, tb). W happy-jazzowym podejściu do muzyki Scotta Joplina, Josepha Lamba, Jamesa Scotta i in. pomagało wzorowanie się na aranżacjach Turk Murphy Jazz Band, New England Ragtime Ensemble i naszego rodzimego Hagawu.


   

W 1989 roku zespół po raz pierwszy wziął udział w konkursie "Złotej Tarki"kwalifikując się do finałowej "piątki" w 3-etapowym konkursie i międzynarodowej obsadzie , co odnotowano jako duży sukces. 


Już parę lat wcześniej, równolegle z ragtimem, próbowano grać dixieland, wykorzystując zwłaszcza klezmerską wyobraźnię i wirtuozerię Edwarda Karwali (klarnet). Opcja dixielandowa przyjęła nazwę Leliwa Jazz Band, co nie zobowiązywało już do grania ragtimu. Obok klasycznych wzorców nowoorleańskich i chicagowskich (Hot Five, Hot Seven, Bix Beiderbecke) duży wpływ na stylistykę LJB miał wówczas zespół Old Timers.

Następne lata przyniosły wypracowanie własnego odcienia stylistycznego, z zastosowaniem 4 lub 5 instrumentów melodycznych (do współbrzmienia trąbki, klarnetu, puzonu dodano saksofon tenorowy, czasem też barytonowy), z konsekwentnym kontrapunktem dixielandowym, niekiedy z "happy" wstawkami i "pikantnymi" momentami harmonicznymi. Ważnym urozmaiceniem repertuarowym są utwory z okresu wczesnego swingu, a także opracowania światowych szlagierów wokalnych.


     

 

     



LJB z powodzeniem uczestniczył w OJM '98 w Iławie, w 2004 roku uzyskał wyróżnienie, a w następnym zdobył Nagrodę Główną "Złota Tarka 2005". W ślad za Złotą Tarką przyszły inne wyróżnienia: I miejsce w Konkursie im. Bohdana Styczyńskiego (Warszawa 2005), Złoty Skarabeusz dla zespołu LJB i indywidalna nagroda Złoty Skarabeusz dla trębacza Stanisława Stańczyka w Konkursie im. Henryka Majewskiego, oraz - co szczególnie cieszy - nagroda Miasta Tarnowa "Uskrzydlony 2005" przyznana za wkład w promocję miasta i regionu, a także "Srebrna Róża 2013" przyznana w plebiscycie czytelników TEMI.

           

Zaszczytnym wyróżnieniem było wytypowanie LJB do reprezentowania polskiego jazzu tradycyjnego na "Euro Jazz Festivalu - 2006" w Paryżu. W 2014 roku wystapił w 44. Internationales Dixieland w Dreźnie, który jest największym festiwalu dixielandowym w Europie.

     

 

W trakcie przygotowań do Złotej Tarki 2004 odszedł nasz wspaniały Kolega i Przyjaciel, długoletni pianista LJB Maciej Wałęga, dobry akompaniator i improwizator; odszedł by grać w big-bandzie św. Piotra..... Zasłużonego inżyniera górnika odprowadziła orkiestra górnicza reprezentująca jego zakład pracy; w imieniu tarnowskiego środowiska muzycznego pożegnała Maćka Leliwa Jazz Band wykonując nowoorleański marsz pogrzebowy "Free As Bird".

 

                                

 

Wzrost aktywności zespołu LJB na polskiej scenie jazzowej po zdobyciu najważniejszego trofeum, jakim jest dla muzyków jazzu tradycyjnego Złota Tarka, wydaje się być rzeczą naturalną. W latach 2005-2019 Leliwa wystąpiła kilkaset razy, stając się jednym z najbardziej aktywnych zespołów jazzu tradycyjnego w Polsce. LJB jest widoczny zwłaszcza na licznych festiwalach jazzu tradycyjnego w kraju i u naszych sąsiadów.

  

 

Z inicjatywy muzyków z LJB od 2008 roku działa Tarnowskie Stowarzyszenie Jazzu Tradycyjnego "Leliwa", które wraz z restauracją Bombaj-Music, prowadzoną przez braci Józefa i Kazimierza Partyków,  organizuje cotygodniowe "czwartki jazzowe". Co tydzień gra inny zespół. Jest dużo starego jazzu. Grała już cała czołówka polskich tradycjonalistów, bywają goście zagraniczni, zdarzają się gwiazdy europejskiego i amerykańskiego jazzu. Oczywiście regularnie występuje też Leliwa Jazz Band. W ciągu 10 lat funkcjonowania jazz-klubu Bombaj-Music odbyło się ponad 400 koncertów! W ramach cyklu "Leliwa Jazz Band i jego goście" z zespołem LJB wielokrotnie wystąpili znakomici soliści, jak: Wojciech Kamiński, Paweł Tartanus, Wojciech Groborz, Jacek Mazur, Marek Michalak, Teofil Lisiecki, Wiktor Zydroń, Janusz Witko, Tadeusz Petrow, Erwin Żebro, i in. Każdy koncert czwartkowy kończy się spontanicznym jam-session z udziałem zaproszonych gości, muzyków LJB i szerokiego grona tarnowskich muzyków.

 

 

 

TSJT "Leliwa"  wraz z zespołem LJB są gospodarzami dorocznego Międzynarodowego Festiwalu Jazzu Tradycyjnego "JAZZ-owy Rynek", którego 12 edycja odbędzie się w 2019 roku. Jest to możliwe dzięki wsparciu jakiego udziela nam Wydział Kultury UMT i Urząd Marszałkowski, a także Stowarzyszenie STOART i inni coraz liczniejsi sponsorzy. Projekt ten realizowany jest wspólnie z Tarnowskim Centrum Kultury. Od 2013 roku tarnowski festiwal stał się częścią United Europe Jazz Festival, który ma połączyć organizatorów z Tarnowa i Małopolski oraz Republiki Czeskiej (Hradec Kralove), Słowacji (Bańska Bystrzyca) i Węgier (Salgotarjan). Za europejskim szyldem niestety nie idzie europejskie wsparcie, ale czynimy wysiłki by to zmienić (od paru lat, na razie bezskutecznie, ubiegamy się o granty z Funduszu Wyszehradzkiego). Festiwal cieszy się dużą popularnością mieszkańców Tarnowa i coraz większej grupy turystów, a radosna muzyka wydaje się trafiać do każdego, bez względu na wzrost :) i wiek. Plenerowe koncerty odbywają się przez trzy kolejne lipcowe piątki, a towarzyszą im odpowiednie "czwartki jazzowe" w klubie Bombay-Music. W każdym koncercie obecna  jest jakaś gwiazda jazzu tradycyjnego, ponadto - jeden polski zespół, jeden zagraniczny gość (najczęściej z Węgier, Słowacji lub Czech) i jeden zespół tarnowski. Niepowtarzalny klimat mają parady nowoorleańskie kończące każdy wieczór festiwalowy, gdzie zawsze mocnym akcentem zaznacza swoją obecność grupa fanów starego jazzu związana z Uniwersytetem Trzeciego Wieku.

 

  

 

40-letnią historię zespołu Leliwa Jazz Band budowało wiele osób i każdy kto w tym uczestniczył - dłużej czy też krócej - przyczynił się do rozwoju i podtrzymania ciągłości  zespołu, przy okazji dokładając cegiełkę do stworzenia w naszym mieście wyjątkowo prężnego środowiska jazzowego. Wspominając o tym, nie zapominamy że nie jesteśmy tu najważniejsi i z całym szacunkiem odnosimy sie do roli jaką od lat odgrywa Klub Jazzowy TCK, Big Contest Band Piotra Pociaska, Centrum Sztuki Mościce i inne ośrodki kreujące tarnowską scenę jazzową. Naszą specyfiką jest kultywowanie najstarszych form jazzowych, a satysfakcją - że mamy naśladowców, tak młodszych jak też i starszych oraz szerokie grono odbiorców - tych małych i tych dorosłych.

Historia zespołu opisana została w 2011 roku - obszernie i z dziennikarskim polotem - przez Justynę Jaje (absolwentkę Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie) w pracy licencjackiej pt. "Jazz i ragtime na przykładzie zespołu Leliwa Jazz Band", którą Pani Justynka obroniła (na 5+, oczywiście) w trakcie swoich studiów na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu Rzeszowskiego. 

A my - gramy dalej, życie dopisze ciąg dalszy.....

   

 

 

 ..........

 

W Tarnowie zakiełkowało ziarno rzucone przed laty przez organizatorów polskiego jazzu tradycyjnego z Jerzym Bojanowskim na czele (założyciel "Stodoły" i konkursu Złota Tarka); za co jesteśmy - Tobie Panie Jerzy - wdzięczni; bo ten zespół to dla każdego z nas ładny kawałek życia, realizacja marzeń, a także radość grania dla wszystkich, którzy jak my kochają ten stary dobry jazz.

 Leliwa Jazz Band

 ............

 

 

Aneks 1:

Muzycy:

Krzysztof Ożga             - 1978 - 1985

Antoni Tutaj                 - 1978 - 1990

Andrzej Sikora             - 1978 - 1986

Edward Wnęk              - 1978 - nadal

Ryszard Chajec           - 1980 - 1988

Edward Karwala          - 1981 - 2005

Kinga Szczucińska       - 1981 - 1985

Roman Starzec           - 1985 - nadal

Maciej Wałęga            - 1985 - 2004

Małgorzata Łoś           - 1985 - 1990

Józef Partyka             - 1985 - nadal

Kazimierz Partyka      - 1986 - nadal

Edward Jarek             - 1985 - 1986

Stanisław Stańczyk     - 1986 - nadal

Adam Prucnal            - 1989 - 1990

Gustaw Masajada       - 1989 - 1990

Tomasz Fiołek           - 1989 - 1990

Kazimierz Król           - 1990 - nadal

Jerzy Kujawa             - 1994 - 2000

Mirosław Łukasiewicz  - 2001 - 2002

Piotr Kita                   - 1996 - 2002

Roman Bartnicki        - 2003 - nadal

 

Z zespołem współpracowali:

Roman Prusak, Alicja Krzemińska, Jakub Czurka, Grażyna Bardel, Roman Trześniowski

 

 

 

 Aneks 2

 Skład zespołu w kluczowych momentach:

 

1978 (październik) - pierwszy skład:

Krzysztof Ożga (p), Antoni Tutaj (tu), Andrzej Sikora (dr, wash), Edward Wnęk (bj)

 

1979 - Konkurs Zespołów Muzycznych Spółdzielczości Pracy w Dębicy - II miejsce

 Krzysztof Ożga (p), Antoni Tutaj (tu), Andrzej Sikora (dr, wash), Edward Wnęk (bj)

 

1980 - Jazz Juniors - Kraków

Krzysztof Ożga (p), Antoni Tutaj (tu), Andrzej Sikora (dr, wash),  Ryszard Chajec (viol), Edward Karwala (cl), Edward Wnęk (bj)

 

1986 - 1988 - Ogólnopolski Przegląd Spółdzielczości Pracy - Nowy Sącz / Limanowa / Kraków / Rzeszów / Tomaszów Maz. 

Krzysztof Ożga (p), Antoni Tutaj (tu), Andrzej Sikora (dr),  Ryszard Chajec (viol), Edward Karwala (cl), Małgorzata Łoś (fl), Edward Jarek(tp), Józef Partyka(tb), Kazimierz Partyka(p), Roman Starzec (b), Maciej Wałęga (p)

 1980 -1990 - kilkakrotne "spotkania z jazzem i ragtimem" dla czlonków SITPChem O/Tarnów (spotkania odbywały się głównie w Dom Chemika, ale też - Klubie Zachęta i kawiarni DK ZA).

1987 - nagranie muzyki do sztuki "Teatr w walizce" w Tarnowskim Teatrze im. Solskiego

1987 - 1989 - współpraca z DK "Mariensztat" - supporty przed występami zespołów tradycyjnych (organizator - Ryszard Żądło)

1988 - nagranie dla TVP2 Kraków

 

1989 - Złota Tarka - Warszawa (wyróżnienie - finalista w 3-stopniowym konkursie)

Małgorzata Łoś (fl), Adam Prucnal (viol), Edward Karwala (cl), Stanisław Stańczyk (tp), Józef Partyka (tb),  Antoni Tutaj (tu), Gustaw Masajada (p), Tomasz Fiołek (dr, wash), Edward Wnęk (bj)

 

1990 - 1991 - comiesięczne "wtorki jazzowe" w kawiarni Domu Kultury Zakładów Azotowych. Po godzinnym występie zespołu LJB odbywało się jam session z udziałem tarnowskich muzyków. Częstym gościem na jam-session bywał nasz kolega, tarnowski wirtuoz klarnetu, wybitny polski jazzman Zygmunt Górecki (wcześniejszy członek zespołów Jazz Band Ball Orchestra i Sami Swoi). 

Stanisław Stańczyk (tp), Kazimierz Król (cl), Józef Partyka (tb), , Edward Karwala (as, brs), Maciej Wałęga (p), Roman Starzec (b), Kazimierz Partyka (dr), Edward Wnęk (bj)

 

1991 -1995 - współpraca z Tarnowskim Centrum Kultury. W ramach Klubu Jazzowego TCK Leliwa Jazz Band gra supporty przed występami zespołów jazzowych. 

 

1994 - 2000 - współpraca z Wojewódzkim Ośrodkiem Kultury w Tarnowie, a po 1998 -Wydz. Kultury TARR. LJB zagrała w b. wielu gminnych i miejskich ośrodkach kultury na terenie b. województwa tarnowskiego, a także wszystkich edycjach corocznego Międzynarodowego Forum Mediów Polonijnych. Ponadto: cykliczne wieczorki jazzowe w piwnicy WOK, nagrania dla telewizji tarnowskiej, liczne koncerty plenerowe i kameralne.

 

1998 - udział w programie TVP 1 "A to Polska właśnie"; nagranie muzyki do sztuki "Europa" w Tarnowskim Teatrze im. Solskiego

 

1998 - Złota Tarka - Iława:

Stanisław Stańczyk (tp), Kazimierz Król (cl), Józef Partyka (tb), Kazimierz Partyka (as), Edward Karwala (brs), Maciej Wałęga (p), Roman Starzec (b), Jerzy Kujawa (dr), Piotr Kita (voc), Edward Wnęk (bj) 

 

2004 - Złota Tarka (wyróżnienie):

Stanisław Stańczyk (tp), Kazimierz Król (cl), Józef Partyka (tb), Kazimierz Partyka (as, ts), Roman Starzec (b), Roman Bartnicki (dr), Edward Wnęk (bj)

 

2005 - Złota Tarka (nagroda główna):

Stanisław Stańczyk (tp), Kazimierz Król (cl), Józef Partyka (tb), Kazimierz Partyka (as, ts), Roman Starzec (b, wash), Roman Bartnicki (dr, su), Edward Wnęk (bj)

 

od 2004 roku  - "Czwartki jazzowe" w restauracji Bombay-Music 

od 2005 roku - LJB co roku uczestniczy w kilku festiwalach jazzowych w kraju i za granicą

od 2008 roku - LJB jest gospodarzem międzynarodowego Letniego Festiwalu JAZZowy Rynek

 

Aktualny skład zespołu:

Stanisław Stańczyk (tp), Kazimierz Król (cl, as), Józef Partyka (tb), Kazimierz Partyka (as, ts), Roman Starzec (b, wash), Roman Bartnicki (dr, su, voc), Edward Wnęk (bj, g)

 

 (-) E.W.